Emotie en emotieregulatie

Huisacademie Heyy

Hieronder vind je meer informatie over de door jouw gekozen training. We hopen je binnenkort bij deze óf een van onze andere trainingen te zien! 

Emotie en emotieregulatie

Algemene gegevens

Verzorgd door: 

Open Universiteit

Beschrijving

Eén van de belangrijkste voorwaarden om te kunnen leren is dat een lerende lekker in zijn/haar vel zit, dat deze zich veilig voelt. Helaas is het met het mentaal welbevinden van de Nederlandse leerling/student niet zo goed gesteld. Voor de COVID-19 pandemie was dit al een groot punt van aandacht, er zijn getallen gerapporteerd dat het mentaal welbevinden van maar liefst 70% van de studenten in het hoger onderwijs onder de maat is, maar de pandemie heeft hier zeker geen goed aan gedaan.

Emoties, zowel positieve als negatieve, hebben een impact op het leervermogen. In deze sessies wordt besproken hoe de ontwikkeling van het puberbrein een rol speelt in emotieregulatie en worden inzichten vanuit de neurowetenschappen gedeeld. Aan de hand van diverse instrumenten krijgen de deelnemers de opdracht emoties van hun leerlingen/studenten in beeld te brengen en helder te krijgen welke emotiestrategieën de leerlingen/studenten zelf toepassen. Ook vindt zelfreflectie plaats: Welke interpersoonlijke emotieregulatiestrategieën (i.e. middels sociale processen) pas je zelf toe op je studenten/leerlingen en wat zou je daarin nog kunnen aanpassen om het leerproces van je leerling/student efficiënter, effectiever en vooral plezieriger te kunnen laten verlopen?